DEN DANSKE BROBYGGERÅND

NU SLIPPER VI FOR FÆRGEKAFFEN

Kan man blive lykkelig af ikke at skulle drikke færgekaffe? Det kan du tro. Peter Stenholm, vicedirektør i Dansk Industri og branchedirektør for DI Byggeri, er ekstremt fascineret af broer som infrastruktur – noget, der binder samfund sammen og gør vores liv bedre. 

»Jeg er ekstremt fascineret af den bro, der hedder Millau-viadukten i Sydfrankrig. Den går hen over en slugt, hvor der er flere hundrede meter ned. Før broen kom til verden, har jeg selv kørt turen ned gennem dalen og op igen – det var en køretur på et par timer. Nu betaler man 6-7€ og kører over på seks minutter. Det er jo helt fantastisk. Og så er den tegnet af Norman Foster og er øredøvende smuk. 

Jeg synes broer er fantastiske og har været fascineret af dem, siden jeg var helt lille. Udover at de er smukke og vilde, så har de også den funktion at binde noget sammen, der før var adskilt. Det var det, der skete med Øresundsbroen, hvor man bandt København og det sydlige Sverige sammen. Og det gør i dag, at vi slipper for at tage en færge.

Så broer handler for mig først og fremmest om infrastruktur. Storebæltsbroen er også en sjov historie. Jeg tror vi brugte næsten 150 år på at beslutte, at vi skulle have en en storebæltsbro. Indtil da vi vant til at holde i kø ved færgelejet, at køre ombord på færgen, købe verdens dårligste kop kaffe og så køre af færgelejet igen – og så havde du pludselig brugt et par timer. Nu kører vi over på 20 minutter og slipper for færgekaffen. Så det er først og fremmest infrastruktur, men det er også ingeniørkunst og håndværk på verdens højeste plan. 

Jeg tror, Danmark er verdens bedste til at bygge broer, fordi vi har en stærk håndværkstradition. Vi har bygget broer i 1000 år. Vi har blandt vores erhvervsuddannede de bedste håndværkere i verden. Og så er vi i Danmark vanvittigt gode til at samarbejde. Vores forskellige faggrupper er vant til at samarbejde. Vores håndværkere er gode til at træffe hurtige og kompetente beslutninger. Så ved du, at det bliver det godt. 

»Jeg tror, Danmark er verdens bedste til at bygge broer, fordi vi har en stærk håndværkstradition. Vi har bygget broer i 1000 år.«

Derfor kunne vi i DI Byggeri – et branchefællesskab i Dansk Industri med godt og vel 6500 medlemmer – slet ikke holde os væk fra Verdens Vildeste Brobyggere. Til konkurrencen repræsenterer vi tømrere og bygningsstruktører. Vi har otte virksomheder med i konkurrencen og 11 lærlinge, der er under uddannelse. Tømrere og bygningsstruktørere er udførende – når tegninger og projekteringerne er lavet, så er det dem, der bygger broerne. Det er brobyggerne, simpelthen. 

Den 18. september, hvor vi løfter sløret for konkurrencen, glæder jeg mig til at se mangfoldigheden i broerne – mangfoldigheden i at løse den samme udfordring, nemlig at komme over en kanal. Det er jo det kunstneriske ved broer, for man løser aldrig den samme udfordring på samme måde. Det glæder jeg mig til at se. 

Og om jeg synes det er sjovt, at Bro skal spille til konkurrencen? Jeg kender ham ikke. Men jeg glæder mig til at høre, om han synger noget om broer.«